divendres, 14 d’octubre del 2011

Ciència i pseudociència

Els últims dies m'he creuat de diferents formes amb allò que s'anomena habitualment pseudociència. Primer, un llibre que vaig trobar al Vapor Vell, Por què creemos en cosas raras, de Michael Shermer, del qual en vam poder conèixer les idees a l'entrada "Una cara a un entrepà"; el llibre em va inspirar per provar un experiment de telepatia a classe, que va donar un resultat una mica anormal (i que si haguéssim fet bona ciència i haguéssim tingut temps, hauríem d'haver repetit).
Després, dimecres passat un bon Quèquicom dedicat a l'homeopatia; i, finalment, aquest Escépticos que he descobert avui i que tracta de l'astrologia (i que també m'ha inspirat per fer alguna classe algun dia).
Més d'un cop i de dos, he sentit a persones que justificaven les seves creences en aquest tipus de disciplines tot dient: "La ciència no ho pot explicar tot"; és segur que la ciència, actualment no ho pot explicar tot perquè si ho hagués fet, ja hauria desaparegut com a tal; la ciència es dedica a buscar explicacions a aquells fenòmens per als que no tenim explicació; el que cal aclarir primer és si tals fenòmens són reals o no, però.
La ciència tampoc sembla probable que mai ho pugui explicar tot però si tenim present que ha averiguat força sobre l'origen de l'Univers, de la vida i de l'ésser humà i sobre l'estructura de la matèria i de l'energia en poc més de 400 anys d'existència com a tal, bé, deixem-li més temps i ja veurem de què és capaç.
Com diu el propi Michael Shermer, la ciència és la millor eina que mai s'ha inventat per entendre com funciona el món; i, si en coneixeu una altra, presenteu-me-la, siusplau!


Alguns acusen els científics de ser dogmàtics amb la "veritat" científica; no dubto que alguns ho siguin, bàsicament perquè són humans. Però què em dirieu d'unes disciplines, com l'astrologia o l'homeopatia, que no han canviat pràcticament els seus plantejaments des del seu inici i que no sembla possible que se'ls replantegin si les proves hi estan en contra?
Com deia Hipàtia a la pel·lícula d'Amenábar: "Tu no qüestiones el que creus; jo ho haig de fer".
Aquesta és l'essència de la ciència i, per sort, molts bons científics no ho obliden.

1 comentari:

  1. Acabo de llegir les dues entrades i he de dir (sobretot per la dels premis Nobel) que això va cap a millor quan més augmenta l'entropia (com el bon vi). Això que tot serà gel m'ha semblat bastant curiós, pensan-t'hi una mica pot ser lògic però mai se m'havia acudit (per això no tinc el Nobel); respecte a aquest em veig obligat a dir que m'ha semblat graciós aquesta imatge referent a l'astrologia.

    ResponElimina